Dennis' vakantie in Amerika, dag 1: vliegen en aankomst

Door Karin om 05:30 op schiphol afgezet. Ik check in en om 07:00 uur vertrekt met een korte Lufthansa vlucht naar Frankfurt waar ik moet overstappen op een boing 747.

Cockpit PanAm-vlucht 103
De neus van het vliegtuig. Foto ANP

Op het vliegveld in Frankfurt moesten ik even wachten, het grondpersoneel van het vliegveld is in staking. Ondertussen lees ik nog mijn NRC die verhaalt over het Lockerbie proces. Daar staat een grote foto bij van het neusstuk van het vliegtuig, dat ontplofte boven Lockerbie, en plat op de grond geslagen was. Door het raam van de wachtruimte zie ik precies dat stukje van 'mijn' vliegtuig, dat ik in de krant volledig geplet zie liggen.

In de 747 zit ik naast een Duits echtpaar dat met een echtpaar achter me op vakantie gaat. Ze lurken alle vier aan een soort rietjes, die hen aan hun benodigde nicotine moeten helpen. Zelf lekker een plaatsje aan het gangpad en dat geeft me wel wat ruimte. Aan beenruimte trouwens geen gebrek, dat is er genoeg. De bagage bakken boven ons hoofd zijn gammel, die vallen open bij het opstijgen en landen.
Om 14:00 uur komen we aan op Miami airport. Tijdens het lopen door de pier wordt me door de geluidsinstallatie medegedeeld dat het verboden is om eten mee te nemen de States in. Welkom in the USA! "It's forbidden to have fun" zullen sommige Amerikanen later tegen ons zeggen. Op dat moment ben ik trouwens druk bezig om die wet aan mijn laars te lappen. Mijn rugzak puilt uit van de gedroogde maaltijden en ander licht spul. Er lopen dames met middelgrote hondjes rond bij de bagage carrousels. Die zijn van het ministerie van landbouw en moeten controleren dat niemand zuivelproducten, appels en meer van dat soort bronnen van ziekten meeneemt de States in.

Bij het appartement in Fort LauderdaleDe vlieg tas die ik om mijn rugzak had gedaan werkt goed. Hij is goed vuil geworden en mijn rugzak is schoon gebleven. Op het vliegveld staat Marc me op te wachten, gelukkig. Hij heeft zijn auto vlakbij geparkeerd, een vuurrode Pontiac Grand Am, sport edition. Erg vervelend.
We zijn snel Miami uit, Marc heeft hier ondertussen al vaker gereden. Iedereen rijdt rustig en er lijkt weinig stress. Men mag rechts en links inhalen en iedereen kan zijn eigen tempo rijden, er zijn rijstroken genoeg. Veel "dot-com" reclame langs de weg en onoverzichtelijke wegwijzerborden. En natuurlijk veel grote auto's.
Na een half uur zijn we in Fort Lauderdale, hebben we de auto geparkeerd op een royale parkeerplaats en lopen we naar het appartement, dat staat bijna op het strand.
Het strand bij het appartement de "Windjammer"De tocht tussen auto en appartement is flink zweten, Florida is tamelijk tropisch! We zien hier dan ook veel palmbomen en pelikanen.
Even later komen Anneke en haar vriend ook aan. Anneke is een collega van mijn reisgenoot Marc, ze hebben net een congres gehad. Anneke gaat net als Marc het nuttige en het aangename combineren door een korte vakantie aan het congres vast te plakken en met haar vriend een week door Florida te trekken.
Die middag genieten we met z'n vieren nog van de zon op het strand en zwemmen wat in de heldere zee. 's Avonds eten we in een gezellig groot en druk restaurant een eindje verderop aan het strand. Fort Lauderdale is een aangename bivakkeren.
Dag 2: Vertrek naar Key West